Det kjedelige norskfagets fremtid
![]() |
| Mange synes norsk er et kjedelig fag. Hentet her |
Min ambisjon er å bli en god
norsklærer. En god norsklærer for meg engasjerer og klarer å gripe elevene sine
i fagets innhold. En god norsklærer er kreativ, viser forståelse, kunnskap og
relevansen for faget sitt. Denne beskrivelsen er akkurat det motsatte av min
norsklærer på ungdomsskolen. Og akkurat den norsklæreren er grunnen til at jeg
vil bli norsklærer. Det er lite heldig at lærere i svært stor grad påvirker elevene i form av om de liker faget eller ikke, og jeg nekter at de fremtidige generasjonene skal ha en like
dårlig opplæring som jeg hadde. De skal skjønne hvor viktig norsk er. De skal
skjønne hvor samfunnsnyttig norsk kan være. De skal skjønne at det ikke trenger
å være et ”kjedelig fag” uten klar nytteverdi. Dette viste seg imidlertid å
være en større utfordring enn jeg hadde trodd. Det er en gjennomgående negativ
innstilling til norskfaget. Ikke bare fra elever, men fra lærere også. Dette er
de fremtidige lærernes ansvar, og dette må vi gjøre noe med.
![]() |
| Henrik Ibsen, 1870 Hentet her |
”Dokk va flinke lerere men dokk
kunne kanskje gjort noe morsomt også. Norsk er kjedelig så det e ikke dokkers feil”.
Slik lyder en av de mange tilbakemeldingene jeg fikk under praksisperioden min.
Den eneste tingen jeg virkelig ville unngå hadde skjedd; en av elevene mine
hadde kjedet seg i timen min. Flere av tilbakemeldingene jeg fikk var svært
gode, men akkurat denne ene lappen fikk meg til å revurdere hele læreryrket.
Jeg er fullstendig klar over at ikke alle har en lidenskap for Ibsen og Et dukkehjem, men jeg hadde faktisk tatt
dette i betraktning. Jeg lagde jo en stafett for å forklare de stykket! En
stafett med lag og poengsystem, der alle elevene
var engasjerte. Det er sjeldent, og jeg trodde virkelig at elevene hadde fått
et nytt syn på Ibsen. Men nei, norsk er fortsatt ”kjedelig”. Hva mener egentlig
elevene med dette?
Litteraturkritiker i NRK, Knut Hoem,
skriver i sin kronikk Norskpensum på villspor om hvordan sønnen synes norsk nettopp er et kjedelig fag på skolen (2016). Gjennom hele kronikken beskriver
Hoem hvordan fagets lærebok hemmer sønnen sin interesse for faget, og det virker
som om det er en generell innstilling til at norskfaget er ”kjedelig”, som sønnen
selv beskriver det. For å få en bedre innsikt i hva dette abstrakte adjektivet
egentlig betyr, måtte jeg frem med ordboka. Ord som blir brukt til å beskrive ”kjedelig”
i denne sammenhengen er ensformig, langtekkelig og trettende (Språkrådet, 2017).
Ut i fra denne beskrivelsen opplever jeg
personlig at fag jeg ikke får til passer godt til denne beskrivelsen. De blir
kjedelige fordi jeg ikke har forutsetningene for å få det til, noe som igjen
fører til at jeg gir opp. Det blir langtekkelig og trettende. Kjedelig. Basert
på disse observasjonene undrer jeg over at grunnen til at min elev synes at
norsk er kjedelig, er fordi han synes det er vanskelig?
![]() |
| Ordet kjedelig i bokmålsordboka Hentet her |
For å finne ut om norsk er et
vanskelig fag eller ikke, kan en pekepinn være hvor elevene ligger
karaktermessig. Gjennomsnittskarakteren på eksamen i norsk hovedmål på
ungdomsskolen er 3,5, og av alle som tar denne eksamenen er det hele 36% som
får karakter 1 eller 2 (Utdanningsdirektoratet, 2017). Dette viser til at det
er mange elever som kan slite med norsk. Men er det fordi det bare er ”kjedelig”?
Eller er det fordi de ikke har det nødvendige utgangspunktet? Hvilke
forkunnskaper du har med deg inn i skolen kan ha mye å si for din videre
faglige utviklingen.
I følge Blikstad-Balas har hvilken
primærdiskurs du stiller med når du starter på skolen mye å si for din videre
læring (2016:40). Hun skriver om hvordan barn som har en
tekstkompetanse der tekster har en stor betydning før de begynner på skolen, er
bedre rustet i videre skolegang enn de som ikke har det (Blikstad-Balas,
2016:40). Det er påfallende å tenke at
en manglende primærdiskurs og interesse kan være en stor fallgruve for
norskfaget i seg selv. Det vil alltid være mer interessant å tilegne seg læring
i et tema en personlig synes er spennende, enn noe du ellers ikke ville ofret
en tanke. Det er kanskje på grunn av at mange elever ikke tar med seg relevante
diskurser hjemmefra at de ikke ser nytten eller gleden med norskfaget, og ergo
konkluderer med at det rett og slett er kjedelig.
Selv om primærdiskurs kan ha noe å
si for hvorvidt elevene synes norsk er kjedelig eller ikke, er dette likevel motstridende
i Hoem sin artikkel. Han er overrasket over sønnens reaksjon, fordi han selv
mener at sønnen ikke har et grunnlag for å mislike norsk.
”Hvordan kunne det ha seg? Var han ikke født i en bokhylle? Lå han ikke
på sofaen så lang som han etter hvert hadde blitt og slukte (fantasy) bøker?
Dessuten likte han jo læreren. Det skortet altså ikke på hverken evne eller
lærer – hvorfor var da faget så kjedelig?” (Hoem, 2016)
![]() |
| Hentet her |
Dette understreker også
Fodstad når han skriver ”Som Hoems sønn kom også jeg fra et hjem med
velfylte bokhyller, men verken lærere eller lærebøker fikk meg interessert
i litteratur.” (2017:19). Dette er et svært viktig poeng jeg tror det er viktig
at alle fremtidens norsklærere tar med seg videre inn i klasserommet. Men hvis verken velfylte bokhyller eller lærebøker er det
som får deg interessert i litteratur, hvordan skal jeg som lærer gå frem da? Hva
skal jeg gjøre for å vekke interesse og leseglede? Det er naturlig at barn som
kommer fra hjem med bokhyller fra gulv til tak i hele kjelleren har et bedre
utgangspunkt for nettopp å forstå literacy og norskfaget, men det betyr ikke at
de er mer eller mindre interessert i litteratur. Det kan hende at skolen heller
burde bidra til å fremme skjønnlitteratur og leseglede, i stedet for å
fremstille det som noe elevene må gjøre.
Imidlertid, kan det hende at kunnskapsløftet selv har ødelagt for denne muligheten.
I artikkelen Debatten om norskfaget - en
oppsummering (2017) skriver Eyde
og Skovholt nettopp dette: en oppsummering av debatten om norskfaget som oppsto
i kjølvannet av Hoem sin artikkel. I følge forfatterne sin oppsummering er en
av mange innvendinger mot Kunnskapsløftet at de grunnleggende ferdighetene har
blitt for ”teoretiske og instrumentalistiske” (Eyde og Skovholt, 2017:11). Med
dette vil det si at læreplanen har for stort fokus på leseteoretiske begreper,
noe som gjør at skjønnlitteraturen faller bort i en større grad. I følge Eyde
og Skovholt gjør dette nettopp norskfaget innholdsløst og kjedelig (2017:11). Dette er mye mulig skrevet under inspirasjon av
Hoem sin artikkel, som er snar med å kritisere om den voldsomme plassen teori og
metaspråk om lesestrategier regjerer i sønnens pensumbok, mens
skjønnlitteraturen ikke viser ansikt før den blir skvist inn i bokens aller
siste sider (Hoem, 2016). Dette er noe jeg også ønsker å rope amen til av min lunges fulle kraft, men Hoem sin argumentasjon faller litt for kort til at jeg kan tillate meg å være enig. Han har studert et svært lite spekter av læreboken, og argumentene hans fremstår ikke særlig troverdig hvis du er kjent med forlagsbransjen. Det virker som at Hoem mangler litt av dette grunnlaget, og jeg kunne ønske han hadde litt mer innsikt og argumenter bygget på en større grad av saklighet. Spesielt stusser jeg over hvordan han hevder at veien til at elever skal like norskfaget er gjennom dikt og drama? Selv om skjønnlitteratur kan bidra til å skape leseglede, må jeg her heller trekke frem et av Fodstad sine mange gode poeng: lærebøkene trenger ikke være viktige for elevenes interesse for litteratur. Det
kan godt være at Fodstad har rett i at lærebøkene ikke er viktig for elevenes
interesse for litteratur (2017), men må det virkelig sette en stoppe for det?
Etter å ha fått utløp for min indre
frustrasjon over elever som ikke forstår at norsk ikke nødvendigvis kun er et
kjedelig fag, ser jeg absolutt hvordan det kan bli oppfattet slik. Måten en
arbeider med norskfaget er svært forskjellig fra skole til skole, men alle må
fortsatt forholde seg til den samme læreplanen. Hvis denne planen oppfordrer til
en arbeidsmåte som går på bekostning av faget, mener jeg at lærerne selv burde
ta grep. Når 36% av elevene enten får karakteren 1 eller 2 på eksamen, tror jeg
de fleste kan være enig i at vi har et forbedringspotensiale. Hvor dette forbedringspotensialet ligger har
nok flere ulike løsninger, men å lytte til elevene må være det første steget.
Vi må ta et ansvar for å tilpasse opplæring, slik at alle, uansett hvilken
primærdiskurs de stiller med, kan ha forutsetninger for å komme seg gjennom
faget vårt. Hvis de sier det er kjedelig, må vi finne ut hvorfor. Hvis de synes læreboken er like dårlig som Hoem mener, må vi vise de andre aspekter ved den, eller rett og slett ta i bruk annen litteratur. Hvis elevene ikke synes skjønnlitteratur ikke er viktig,
må vi vise de pensumet på en annen
måte. Ikke lese direkte fra en lærebok de ikke liker, men introdusere de til
en verden der litteratur er gripende, viktig og skaper et positivt
læringsutbytte. For i motsetning til Fodstad, mener jeg at læreren din kan ha
nærmest alt å si for elevenes interesse for litteratur. Dette er vår
oppgave. Vi må ta det første steget for å vise elevene veien.
Skrevet av:
Helene Simensen Bergane
Litteraturliste
Blikstad-Balas, M. (2016). Literacy i skolen. Oslo:
universitetsforlaget
Eyde, B. og Skovholt, K. (2017). Debatten
om norskfaget – En oppsummering. I Norsklæreren
1/17, s.10-14.
Hoem, K. (2016). Norskpensum på villspor. Tilgjengelig
fra: https://www.nrk.no/ytring/norskpensum-pa-villspor-1.13241743
(hentet: 21.11.17)
Fodstad, L. A. (2017). Hva snakker
om når jeg snakker om norskfaget. Noen strøtanker om litteratur, literacy og
læring. I Norsklæreren 1/17, s.17-24
Språkrådet (2017). Bokmålsordboka. Tilgjengelig fra: http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+kjedelig&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge
(hentet 23.11.17)
Utdanningsdirektoratet (2017). Foreløpige eksamenskarakterer våren 2017. Tilgjengelig
fra: https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/tema/karakterer/eksamenskarakterer-varen-2017/
(hentet 21.11.17)




Dette var en riktig god tekst, Helene! Du drar frem mange gode poenger, og plusspoeng for fin bruk av illustrasjoner.
SvarSlettNoen små skrivefeil her og der må du se over, for eksempel har du skrevet "lærerbok" i stede for "lærebok" og setningen "Dette er et svært viktig poeng jeg tror det er viktig at alle fremtidens" mangler en slutt. Les over innlegget og fiks opp i slike småfeil, så blir dette aldeles strøkent.
Godt jobba!
Har ikke rukket å lese gjennom innlegget enda, jeg måtte bare legge inn for å få til bilder og hyperlenker! Kommer til å rette opp slurv i morgen, men tusen takk for kommentar. Du er for rask for meg!
SlettDette var skikkelig inspirerende, Helene! Utrolig kult at du gjennom hele teksten leiter og grubler etter grunner til at norsk ikke er kjedelig, og finner svar i teori og debatt. Du holder en muntlig tone, samtidig som du framstår som en fagperson. Jeg deler ikke samme erfaring som deg, med at mange norsklærere er dårlige, og at lærere også synes norsk er kjedelig. Snarere har norsklærerne jeg har møtt opp igjennom heller vært bort imot pinlig engasjerte! Synd at du ikke har vært borti det samme, men ekstra kult at du bruker det som motivasjon for egen lærergjerning. Bra jobba!
SvarSlettDette var et meget godt innlegg, Helene! Her synes jeg du klarer å balansere din personlige mening godt, med faglitteratur. Du skriver godt og i tillegg har du gode argumenter! Kort oppsumert har du fine illustrasjoner og en svært engasjerende tekst!
SvarSlett