Fremtidens norskfag
Hvilken rolle skal skjønnlitteraturen ha i fremtidens skole?
![]() |
| Henrik Ibsen |
Norskfaget er
stadig opp i debatt, enten det gjelder forholdet mellom nynorsk og bokmål,
dannelse og ferdigheter og sist men ikke minst: Hvilken rolle skal litteraturen ha i alt dette rotet? I lys av LK06 og
innføringen av de fem grunnleggende ferdighetene, har litteraturen, spesielt
den kanoniserte litteraturen blitt kraftig nedtonet (Fjørtoft, 2014, s. 56). I
tillegg til dette er det et økt fokus på kompetansemål elevene skal nå, etter
endt trinn. Et eksempel jeg vil trekke frem som understreker denne nedtoningen,
er et kompetansemål fra VG3, under hovedområdet språk, litteratur og kultur. I
dette kompetansemålet skal elevene kunne:
«Analysere, tolke og sammenligne et utvalg sentralenorske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fraromantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng»(Utdanningsdirektoratet, 2013, s. 1).
Som
det fremkommer skal elevene lese et «utvalg» av sentrale norske tekster, samt
internasjonale tekster. Det står verken hvilke verk eller spesifikke forfattere
elevene skal ha kjennskap til. Det blir dermed opp til den enkelte lærer å
velge hvilke tekster elevene skal lese og blir eksponert for. Er dette
nødvendigvis en ulempe for norskfaget? Igjen dukker det opp flere dikotomier,
eller motsetninger, som en også kan kalle det. Hva skal vektlegges i undervisningen? Skal den moderne litteraturen vektlegges? Eller kanskje den internasjonale? Hva med de
kjære og kjente klassikerne innenfor norsk litteratur? Som det fremkommer av
alle spørsmålene jeg stiller til dere lesere, så er kompetansemålet relativt
vagt.
Kjernen
i norskfaget har tidligere blitt bygd opp rundt den norske kulturarven og norske
klassikere. Disse litterære kanonene har hatt hovedansvaret for dannelse (Maaø,
2017, s. 5). Når dette ikke lenger er gitt, hva skal norskfaget da basere seg på?
Er det nødvendig å ha lest de fire store i norsk litteratur, for å bli dannet?
Utsagnet jeg kommer med her, er selvfølgelig satt på spissen og så langt har
jeg kommet med flere spørsmål, enn svar. Som litteraturstudent og fremtidig
norsklektor, mener jeg at eksponering av litteratur på en generell basis er
viktigst. Norskfaget sitt ansvar er å utvikle den syntagmatiske tenkningen (Berge,
2017, s. 29). Her spiller litteraturen en viktig rolle, fordi skjønnlitteraturen
lærer oss å lese narrativt (Maaø, 2017, s. 56). Maaø (2017) mener at norskfagets
kjerne ligger mellom den paradigmatiske tenkningen og syntagmatiske tenkningen.
Den syntagmatiske tenkningen gjør at vi kan strukturerer erfaringen lineært, mens
den paradigmatiske tenkningen er mer abstrakt, for eksempel når vi skal tolke
en tekst (Maaø, 2017, s. 58). For at elevene skal bevege seg mellom disse to
tenkemåtene, mener jeg at det er en forutsetning at elevene har lest skjønnlitteratur.
Penne
(2013) nevner i sin artikkel at det stadig er flere elever som begynner på videregående,
uten å ha lest en skjønnlitterær bok (Penne, 2013, s. 43). Med dette i
betraktning,blir det vanskelig å tenke seg at norskfagets kjerne ligger i spenningen
mellom disse to tenkemåtene. For å kunne bevege seg mellom disse, må man jo ha lest en god del litteratur fra før av. Norskfaget
bør derfor bygges rundt skjønnlitteraturen og det bør heller være en styrkning
av litteraturens plass, enn en svekkelse. Det viktigste er kanskje ikke hvem
eller hva elevene leser, men at de leser.
Ser vi bort fra målstyringen i norskfaget, kan arbeid med litteratur ha
egenverdi for elevene. Det handler om å skape et positivt engasjement rundt skjønnlitteraturen
og dette er ikke en enkel oppgave.
![]() |
| Leser Noora Et Dukkhjem? |
I så måte kan de gamle klassikerne brukes,
ved å sette de inn i en moderne kontekst. Hvordan kan dette gjennomføres? Jeg
sitter ikke med fasitsvaret, men et «nesten» aktuelt eksempel er å ta
utgangspunkt i Ibsens skuespill «Et Dukkehjem» og se hvordan serien Skam bruker
intertekstuelle referanser fra skuespillet.
I eksempelet jeg har trukket frem er en utforskende
lesemåte sentralt, fordi det er med på å avdekke nye måter å se på teksten på, i
forholdet mellom del og helhet (Nielsen, mfl. 2014, s. 185). Jeg mener ikke at
vi skal modernisere alle klassikerne, fordi den eldre litteraturen sier noe om
den kulturelle arven vår. Klassikerne gir oss referanserammer og en historisk forankring. Moderniseringen av "Et Dukkehjem" er bare et eksempel på hvilke muligheter litteraturundervisningen kan gi. Sett i et større perspektiv
kan arbeid med litteratur, ha positive innvirkninger i andre fag. Et
grunnleggende trekk er at det handler om å kunne strukturere og tolke det man
har lest. Før man kommer så langt, må man ha lyst til å lese og være åpen til
teksten. Det er derfor jeg har trukket frem en kjent og kjær klassikker. Gjennom å gjøre klassikerne up to date og relevante, kan det skape engasjement blant elevene. Dette kan føre til at elevene møter teksten med et åpent og utforskende sinn. I en globalisert verden, har faget blitt
mer flerkulturelt, noe som også kompetansemålet fra VG3 viser til (Norstoga,
2017, s. 45). En utviding av flere perspektiver, vil skape innsikt og
forståelse for andre kulturer. I tillegg kan vi bruke kjente forfattere fra andre land, som elevene har kjennskap til. Sett i et større perspektiv kan skjønnlitteraturen fungere som en motvekt til et
instrumentelt syn på norskfaget. Det vil i et litracy perspektiv også
forsterke ulike ferdigheter og kompetanser, som dybdelæring og kritisk tenkning
(Gourvennec, 2016, s. 2).
Som fremtidig
norsklærer mener jeg at skjønnlitteraturen og klassikerne fortsatt bør ha en
viktig plass. Likevel synes jeg det viktigste er å skape engasjement og glede rundt litteraturen. Da må man tenke nytt og være litt kreativ i valg av innhold. Dersom man klarer
å skape et positivt engasjement for lesing på en generell basis, vil det også
styrke literacy kompetansen.
Skrevet av: Karina Bauger
Litteraturliste:
Eyde, B. og Skovholt,
K. (2017). Debatten om norskfaget - en oppsummering. I Norsklæreren
1/17, s. 10-14.
Fjørtoft, Henning (2014). Norskdidaktikk.
Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS: Bergen
Fodstad, L. A. (2017). Hva
jeg snakker om når jeg snakker om norskfaget. Noen strøtanker om litteratur,
literacy og læring. I Norsklæreren 1/17, s. 17-24.
Gourvennec, A. F.
(2016). Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid
med litterære tekster i videregående skole. I Nordic
Journal of Literacy Research, vol. 2, s. 1-18. Hentet fra: https://nordicliteracy.net/index.php/njlr
Maaø, T. (2017). Kjerneelement i norskfaget. Kva skal fagfornyinga ta
utgangspunkt i? I
Norsklæreren
1/17, s. 49-59.
Nielsen, I. m.fl. (2014). Lesing i norsk. I Skaftun et. al. (red.) Leseboka.
Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet, s. 181-198. Oslo: Cappelen
Damm.
Nordstoga, S. (2017). Klimakrise i norskfaget. Ei skisse av ei
utvikling i eit fag. I Norsklæreren 1/17, s. 36-47.
Penne,
S. (2013). Skjønnlitteraturen i skolen i et literacy-perspektiv. I D. Skjelbred
og A. Veum (red.) Literacy i læringskontekster, s. 43-54. Oslo: Cappelen
Damm.
Læreplaner
Kunnskapsdepartementet.
(2013) Læreplanen i norsk (NOR1-05). Hentet fra http://www.udir.no/kl06/NOR1-05


Dette var gøy å lese, Karina! Jeg liker veldig godt ambisjonen din om å gjøre klassisk litteratur relevant for elevene. Det er også imponerende at du refererer til et så bredt utvalg av fagtekster! Det mangler en bindestrek mellom "literacy" og "kompetansen" i siste setning, men nå var også det det eneste det var mulig for meg å pirke på. Veldig bra jobba!
SvarSlettDet er et veldig spennende og interessant tema du diskuterer her, Karina. Jeg synes du får med både hvorfor det kan være utfordrende å velge hvilke skjønnlitteratur man skal undervise i, samtidig som du argumenterer godt for hvorfor det fortsatt burde være en selvsagt del av norskfaget.
SvarSlettDu skriver godt, og det er enkelt å følge tankegangen din, men om du hadde definert "å lese narrativt", hadde det vært perfekt i mine øyne!
Dette er en svært god tekst, Karina! Noe jeg ser på som et virkelig stort pluss er at du har tilpasset teksten din fra forrige innlegg. Du bruker litteratur i innlegget ditt på en svært god måte, og du viser til en bred forståelse. Dette viser at du har videreutviklet dette innlegget basert på de forrige tilbakemeldingene. I tillegg til din imponerende bruk av litteratur, synes jeg du har en svært god balanse i måten du uttrykker deg på. Teksten er faglig samtidig som jeg får en følelse av hvem forfatteren er, dette føler jeg gir teksten din en god balanse mellom akademisk og "muntlig" tekst.
SvarSlettHvis jeg skal gi deg noe konstruktivt å jobbe med ønsker jeg å peke på en setning i innledningen din der du skriver "I lys av LK06 og innføringen av de fem grunnleggende ferdighetene, har litteraturen, spesielt den kanoniserte litteraturen blitt kraftig nedtonet (Fjørtoft, 2014, s. 56)". Her tror jeg teksten din hadde blitt styrket hvis du spesifiserte de fem grunnleggende ferdighetene kort. Det tror jeg kan bidra til enda mer faglig tyngde.
Ellers veldig godt jobba! Det var en fornøyelse å lese teksten din.