Moderne teknologi og lærere - I et komplisert forhold
Bilde: NCSL
Ingen som ikke har bodd
under en stein de siste 50 årene kan si seg uenig i at det har skjedd en enorm
teknologisk utvikling de siste tiårene, og da spesielt på det digitale feltet.
Dette har påvirket hele samfunnet, og gjort at mange bransjer har blitt helt
revolusjonert. For eksempel har musikkbransjen gått fra å bestå av fysiske
musikkbutikker som selger fysiske cd-er, til nå der (nesten) alt av musikk
finnes på internett og man kan velge å høre hva man vil, når man vil hos
internasjonale aktører som YouTube eller Spotify (Krokan, 2012, s. 23). Dette
er bare et av utallige eksempler det digital teknologi utnyttes til å gjøre et
produkt mer tilgjengelig, selv om det har krevd full omrokkering av bransjen.
Et spørsmål man da kan stille seg, er hvordan lærere ser på digital teknologi,
og hvorvidt de er villige til å være med på en fullstendig omrokkering av
skolen slik vi kjenner den, for å gjøre den mer «tilgjengelig» for elevene.
Bilder: Facebook og Spotify
Bilder: Skolens
landsforbund og Orkla Vgs.
Illustrasjon av
overgangen fra CD-er til Spotify, og fra den tradisjonelle undervisningen til
den mer digitale undervisningen.
Hvilket syn lærere har på
digital teknologi har Toril Aagaard undersøkt nærere i sin artikkel «Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og mediefag på
videregående skole». Hun ønsker i sin
artikkel å undersøke to problemstillinger:
Hva
vektlegger norsk- og medielærere når de forteller om fagenes møter med
teknologirike praksiser?
Hvilke
utfordringer kommer til syne i de to lærergruppenes beskrivelser?
(Aagaard,
2015)
Grunnen til
at Aagaard valgte å fokusere på norsk- og medielærere, er at disse fagene har
«visse likhetstrekk, og Kunnskapsløftet (KD, 2006) gir føringer som gjelder på
tvers av fag» (ibid.). Denne undersøkelsen har tatt utgangspunkt i en tidligere
analyse som ble gjennomført av Aagaard og Lund i 2013, der de konkluderte med
at de holdningene man har til digital teknologi spiller en avgjørende rolle for
hvordan lærere arbeider med det i klasserommet, og Aagaard ønsker å bygge
videre på denne analysen for å finne ut om holdningene til digital teknologi
kan være knyttet til fagtradisjonen (ibid.).
For å undersøke dette, har Aagaard valgt en kvalitativ tilnærming. Med
kvalitativ tilnærming menes en forskningsmetode som fokuserer på analyse av
sammenhenger (Dahlum, 2015). Hun har gjennomført intervjuer med lærerne som
deltok i undersøkelsen, og observasjoner av lærermøter, og begge disse har blitt
analysert for å få et svar på problemstillingene. Dataene ble hentet fra 24
lærere fordelt på 3 skoler (Aagaard, 2015).
Bilde: polyglotclub
Illustrasjon av et intervju
Etter at intervjuene og observasjonene var gjennomført, måtte disse
analyseres, og etter å ha arbeidet med transkripsjoner og feltnotater, ønsket
forfatteren å analysere funnene ved hjelp av teori. Med utgangspunkt i å
studere tegn på motsigelser i lærernes utsagn, fant Aagaard at det var spesielt
tre punkter både norsk- og medielærerne snakket mye om:
· Teknologibruk i timene
· Elevers læringsutbytte
· Elevers engasjement i arbeid med oppgaver
Aagaard fant også at norsklærerne var opptatt av digital bruk på eksamen
og tentamen (Aagaard, 2015).
Med utgangspunkt i å studere tegn på motsigelser i utsagnene fra
lærerne, fant Aagaard at mange av lærerne mente at PC-bruk gav nye muligheter,
men at PC-ene ofte virket forstyrrende på elvene, og bruk av disse derfor krever
strenge retningslinjer. En av lærerne påpekte også at bruk av datamaskin førte
til at elevene ikke lengre trenger å pugge kunnskap, mens andre lærere benytter
seg mer av de mulighetene den digitale teknologien gir, for eksempel ved å la
elevene blogge. Et fellestrekk mellom de lærerne som omfavner den nye
teknologien, og de som ikke gjør det, er at begge er skeptiske til den
eksamensformen som er i dag (Aagaard, 2015), samtidig som medielærere i større
grad bruker alternative undervisningsformer for å inkludere teknologi,
sammenlignet med norsklærerne som i større grad foretrekker den tradisjonelle
undervisningsformen, noe som igjen begrunnes med fagenes historier (ibid.).
Denne artikkelen er aktuell for NORD2600, ettersom media literacy og
digital literacy begge er deler av literacy-faget (Blikstad-Balas, 2016, s.
27). Media literacy omhandler et «individuelt, kognitivt sett med ferdigheter,
og som situerte, sosiokulturelle praksiser» (ibid. s. 28). Digital literacy er
den delen av media literacy som er digital, ettersom det ikke er all media
literacy som nødvendigvis realiseres i digitalt format (ibid. s. 27). I boka Literacy i skolen av Blikstad-Balas
kommer det frem at UNESCO understreker hvor viktig det er at elever får de
kunnskapene, holdningene og ferdighetene de trenger for å kunne forstå og
vurdere mediene og deres rolle (Blikstad-Balas, 2016, s. 28). I boka dras også
evnen til å ha et kritisk blikk og en vurderende holdning til forholdet mellom
medier, informasjon og makt frem (ibid. s. 29), egenskaper som trengs i en tid
der fenomener som «fake news» og «alternative facts» eksisterer. På grunn av
viktigheten av å beherske både media literacy og digital literacy, og å opparbeide
evnen til å selvstendig kunne vurdere, blir det viktig at lærere i alle fag,
til tross for fagenes historie, arbeider for å utvikle disse egenskapene, selv
om det vil kreve en del omjusteringer i faget.
Referanser:
Aagaard, T. (2015). Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og
mediefag på videregående skole. Acta
didactica Norge, 9 (1). doi: 10.5617/adno.1298
Blikstad-Balas, M. (2016) Literacy
i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Dahlum, S. (2015). Kvalitativ. I
Store norske leksikon. Hentet fra: https://snl.no/kvalitativ
Bilder:
Informasjon om elev-pc
(2015). Hentet fra: http://www.orkdal.vgs.no/For-elever/Informasjon-om-elev-pc/
Technology and Personalized Learning (udatert) Hentet fra: http://www.ncsl.org/research/education/technology-and-personalized-learning.aspx
Skrevet av Eirin Aarmo




Dette var morro å lese, Eirin! Du aktualiserer på en fin måte i innledninga, og kobler leseren på med en gang. Dem som likevel skulle falle av, har stor glede av illustrasjonene. De var både fine og hensiktsmessige! I hoveddelen presenterer du funnene i artikkelen på en god måte. Du skriver på en lettfattelig måte, samtidig som du hele tida drar inn pensumlitteratur. Til slutt gir du en grundig innføring i hvorfor denne artikkelen, så vel som ditt innlegg, er relevant for faget. Dette var virkelig bra!
SvarSlettJeg har lite å utsette på innholdet ditt, men se over rettskriving og tegnsetting. Dette er så klart bare pirk, men et par steder er det orddelingsfeil, eller slurvefeil (som at "der" blir "det").
Når det er sagt har du virkelig besvart oppgaven på en god måte. Vel blåst, Aarmo!
Fint blogginnlegg Eirin! Du har med fine bilder, som er med på å illustrere poengene dine godt. Du fører kildene på en god måte og presenterer artikkelen bra. Fint at du viser til andre kilder for å understreke poenger.
SvarSlettBra jobba, Eirin! Jeg liker spesielt at du fanger leseren i begynnelsen av artikkelen din, ved en god aktualisering. Fint at du bruker illustrasjoner underveis, da dette hjelper til med å følge teksten. Innholdet ditt er svært godt, og det ser ut til at du har svart på alle kravene i oppgaven. Liker spesielt avslutningen din, der du passer på å understreke viktigheten for NORD2600!
SvarSlettTil videre jobbing er det ikke mye å pirke på, men her henger jeg meg litt på Helle. Bare se over tegnsetting o.l. så blir det pærf! For å eksemplifisere synes jeg en av setningene i innledningen var litt vanskelig å forstå på grunn av lenge og tegnsetting: "For eksempel har musikkbransjen gått fra å bestå av fysiske musikkbutikker som selger fysiske cd-er, til nå der (nesten) alt av musikk finnes på internett og man kan velge å høre hva man vil, når man vil hos internasjonale aktører som YouTube eller Spotify (Krokan, 2012, s. 23)."
Du er flink, stå på! Sikker på at du kommer til å gjøre det supert i literacy :)
Hei, Eirin! Presentasjonen av artikkelen er lett å følge, og som utenforstående får jeg godt grep om både hva den prøver å finne ut, hvilke metoder forskeren har brukt, og noen av funnene. Har artikkelen også et uttalt teoretisk grunnlag? I så fall kunne det vært interessant å få med.
SvarSlettI siste avsnitt gjør du artikkelen relevant for oss på 2600, og jeg skjønner godt at du trekker frem Blikstad-Balas i så måte, for det er først og fremst hun som skriver om dette av pensumforfatterne. Kanskje kunne også Jewitt vært aktuell å trekke inn? Med tanke på det du skriver i nest siste avsnitt, om datamaskiner som nytteredskap og forstyrrelse, ville jeg kanskje også vist til det B-B skriver om dette i boken sin. Hun har blant annet forsket på hva elever bruker PC-er til i timene, og hvordan de utnytter Wikipedia.
En detalj: Du viser til Krokan, men han finnes ikke i litteraturlisten din.